Надзвичайний стан  в масштабах країни вводити недоцільно

Надзвичайний стан в масштабах країни вводити недоцільно

24 березня 2020

Оголошення карантину через епідемію  хвороби COVID-19, а також режиму надзвичайної  ситуації    в деяких регіонах, передбачає жорсткі та об’ємні заходи. За умови їх чіткого професійного виконання введення надзвичайного стану в масштабах цілої країни представляється недоцільним. Таку думку висловив голова Антикризової ради громадських організацій, президент УСПП, голова ООРУ Анатолій Кінах.

«Навіть вже запроваджені заходи  несуть значні економічні та фінансові ризики та втрати, особливо для малого та середнього бізнесу. Ситуація потребує посилення ефективності та професіоналізму управління процесами, впровадження антикризових дій, серед яких податкові канікули, адресна соціальна допомога, концентрація бюджетних ресурсів на пріоритетних напрямках, збалансованість місцевих бюджетів. Додамо до цього  високу персональну відповідальність представників влади, обов’язкову координацію роботи влади і громадянського суспільства, бізнесу, який зараз намагається всіляко надати підтримку державі та суспільству», – переконаний Анатолій Кінах.

Він нагадав, що ознаки кризи були присутні в економіці і до епідемії. Надзвичайний стан, який  обов’язково виведе з процесу велику кількість виробництв, може значно поглибити системну кризу.  Тому саме зараз максимальну увагу уряд має приділити антикризовим заходам, включивши в них комплексні дії по окремим  економічним галузям,  бюджетотворюючим підприємствам, напрямкам активізації внутрішнього ринку, підтримки експорту, залучення міжнародних інвестицій тощо. Антикризова рада громадських організацій вже розробила пакет   невідкладних антикризових заходів для узгоджених  дій влади та структурованою  промислової та підприємницької спільноти та направила його Президенту, парламенту, уряду.

«Нам доводилося останнім часом неодноразово говорити про низьку ефективність системи державної влади в Україні. Надзвичайний стан  та інституційна слабкість влади – це речи несумісні, таким чином можна лише посилити соціально-економічну кризу, на яку і так дуже впливає світова. Інша справа, що коронавірусна епідемія може піти не за запланованим сценарієм, і тоді НС буде єдиним виходом, так званим «планом Б». Однак  до цього треба ретельно готуватися, чітко прогнозувати наслідки, планувати антикризові дії  – дбаючи про те, щоб мінімізувати  вплив надзвичайного стану   у сфері  економіки та життєдіяльності суспільства», – підсумував Анатолій Кінах.

Для довідки. Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» визначає надзвичайний стан як особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров'ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу україни шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров'я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

В яких випадках вводиться?  Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладу, усунення якої іншими способами неможливо. Надзвичайний стан може бути введений в разі:

1) виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій тощо), що створюють загрозу життю і здоров'ю значних верств населення;

 2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об'єктів життєзабезпечення;

3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування або захоплення окремих особливо важливих об'єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

4) виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи;

5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства;

 6) масового переходу державного кордону з території суміжних держав;

7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.

Ким і на який термін вводиться? Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України. Надзвичайний стан в Україні може бути введено на строк не більше 30 діб і не більше 60 діб в окремих її місцевостях. У разі необхідності надзвичайний стан може бути продовжений Президентом України, але не більше ніж на 30 діб. Указ Президента України про продовження дії надзвичайного стану набирає чинності після його затвердження Верховною Радою України.

Що передбачає? Введення надзвичайного стану може передбачати введення наступних заходів:

1. встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;

2. обмеження руху транспортних засобів і їх огляд;

3. посилення охорони громадського порядку та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;

4. заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;

5. заборона страйків;

6. примусове відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб.

В якості додаткових заходів допускаються: тимчасова чи безповоротна евакуація людей з місць, небезпечних для проживання, з обов'язковим наданням їм стаціонарних або тимчасових жилих приміщень, встановлення карантину та проведення інших обов'язкових санітарних і протиепідемічних заходів; запровадження особливого порядку розподілу продуктів харчування і предметів першої необхідності; зміна режиму роботи підприємств, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції; введення комендантської години (заборона перебувати на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлені години доби); перевірка документів у громадян, а в необхідних випадках - проведення особистого огляду, огляду речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень та житла громадян; заборона призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання без відома адміністрації.


до списку новин

Директора Фонду соціального страхування поновлено на посаді
Об’єднання організацій роботодавців України (ООРУ) вітає поновлення на посаді директора...

Приєднатися до ООРУ