Роз’яснення з приводу обмежень для підприємств, які працюють під час карантину

Роз’яснення з приводу обмежень для підприємств, які працюють під час карантину

2 квітня 2020

Через поширення коронавірусу в Україні прийнято цілу низку нормативних актів, котрі безпосередньо впливають на діяльність підприємств. Одні з них тимчасово призупинили роботу – переважно ті, які задіяні в сфері послуг тощо, інші обмежили, деякі працюють в повноцінному режимі. Відтак, до УСПП за роз’ясненнями звертаються чимало компаній: який достеменний перелік вимог до підприємств, які працюють в умовах карантину? Нагадаємо, останній поки продовжено до 24 квітня.

Надаємо підготовлену адвокатським об’єднанням Sayenko Kharenko (член УСПП) інформацію щодо цього питання.  

Більша частина наявних вимог стосується підприємств, що здійснюють реалізацію продуктів харчування та засобів гігієни. Для них встановлено особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних заходів як на загальнодержавному, так і на місцевому рівнях, а саме:

  • Забезпечити вхідний санітарний контроль, споживачі повинні допускатися у торгівельне приміщення із розрахунку не більше ніж 1 особа на 10 кв.м. та не допускати до торгівельних приміщень осіб без засобів індивідуального захисту (масок);
  • Забезпечити дотримання відстані не менше, ніж 1 м між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до торгівельних приміщень;
  • Забезпечити відстань не менше 1 м між відвідувачами в чергах до кас та/або терміналів самообслуговування;
  • Забезпечити працівників, які мають найбільший контакт із відвідувачами, засобами індивідуального захисту (захисними масками та антисептиками);

Забезпечити дотримання працівниками, які мають найбільший контакт із відвідувачами, дистанції як мінімум 1 м, або встановити захисні екрани захисту працівників;

  • Забезпечити проведення щоденної термометрії всіх працівників;
  • Збільшити кратність проведення дезінфекційних заходів (вологі прибирання з використанням дезінфікуючих засобів у приміщеннях);
  • Заборонено продаж незахищених продуктів харчування (дозволено до продажу лише фасовані продукти та продукти в упаковці виробника).

Наразі на рівні підзаконних актів чітко не визначено, яким саме вимогам мають відповідати засоби індивідуального захисту, які є достатніми та адекватними для перешкоджання розповсюдженню коронавірусної інфекції COVID-2019. В окремих випадках міститься посилання на медичні маски без вказівки на вимоги, які до них пред’являються.

Міністерство охорони здоров’я України з огляду на ситуацію, що склалася з поширенням коронавірусної інфекції COVID-2019, надало узагальнену інформацію щодо Державних стандартів України та нормативно-правових документів, які регулюють вимоги до засобів індивідуального захисту. Зокрема, у цьому контексті МОЗ посилається на такі засоби індивідуального захисту:

1) Респіратор N95/FFP2;

2) Респіратор класу захисту не нижче FFP2;

3) Маски медичні (хірургічні)1 .

Чим такі вимоги визначаються? Такі вимоги встановлено на підставі наступних нормативно-правових актів: ▪ Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»; ▪ Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» ▪ Кодексу цивільного захисту України; ▪ Постанови КМУ від 11.03.2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARSCoV- 2»; ▪ Розпорядження КМУ від 25.03.2020 року № 338-р «Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації» та ін.

Органи місцевого самоврядування можуть встановлювати власні, більш суворі, вимоги до роботи підприємств, аніж ті, які встановлені на загальнодержавному рівні.

Зокрема в м. Києві вказані вище вимоги запровадженні Розпорядженням керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації № 2 від 25 березня 2020 року.

Які наслідки можуть бути застосовані у разі недодержання таких вимог підприємствами?

За порушення правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил передбачено адміністративну та кримінальну відповідальність. Зокрема, у разі недодержання підприємствами вказаних вимог можуть бути накладені наступні штрафи:

▪ від 34 000 грн. до 170 000 грн. – на посадову особу підприємства (зокрема, на керівника та (або) на іншу посадову особу, до компетенції якої у встановленому порядку віднесено забезпечення виконання та додержання виконання наведених вище правил);

▪ від 17 000 грн. до 32 000 грн. – на працівника (який допустив порушення наведених вище правил).

Якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань або спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, особа може нести кримінальну відповідальність у вигляді:

 ▪ штрафу від 17 000 грн. до 51 000 грн. або ▪ арешту, обмеження чи позбавлення волі.

Які органи уповноважені на проведення перевірок та на застосування санкцій у разі виявлення порушень?

Очікується, що зазначені перевірки у сфері порушення правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил будуть проводитися посадовими особами Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, органами Національної поліції. Складати відповідні протоколи про адміністративні порушення у сфері порушення правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил мають право посадові особи:

▪ Національної поліції;

 ▪ Міністерства охорони здоров’я та його територіальних підрозділів;

▪ Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Перед проведенням перевірки та складенням відповідного протоколу наведені вище особи повинні пред’явити службове посвідчення та навести правові підстави для проведення відповідної перевірки. Уповноважена особа підприємства має право надати свої зауваження, які заносяться до протоколу. Примірник протоколу має бути вручений уповноваженій особі підприємства. В подальшому протокол про адміністративні порушення надсилається на розгляд до суду. Саме суд буде здійснювати безпосередній розгляд справи про адміністративне правопорушення та приймати рішення про накладення на винних осіб штрафу або ж закриття адміністративної справи.

В аспекті вказаного, звертаємо вашу увагу, що сформована за цей короткий проміжок часу судова практика свідчить, що вказані порушення у більшості випадків фіксуються працівниками поліції. Якщо у вас виникнуть будь-які додаткові питання, просимо звертатися до партнера Олени Сукманової (моб. +380 67 403 65 54, OSukmanova@sk.ua).


до списку новин

Директора Фонду соціального страхування поновлено на посаді
Об’єднання організацій роботодавців України (ООРУ) вітає поновлення на посаді директора...

Приєднатися до ООРУ