Ділова рада Україна-Молдова працює над збільшенням обсягів транзиту українських товарів

Ділова рада Україна-Молдова працює над збільшенням обсягів транзиту українських товарів

16 червня 2022

Головною темою зустрічі ділових кіл України та Молдови стало напрацювання низки пропозицій для збільшення транзиту українських товарів через Молдову до портів Румунії або далі в ЄС. Участь в засіданні взяли керівники Українського союзу промисловців і підприємців, ООРУ, Національного конгресу промисловців Молдови, посольств обох держав, представники Мінінфраструктури, Укрзалізниці, Асоціації портів України «Укрпорт» та ін.

«Необхідно розглянути як технічні моменти, так і регулювання митної, тарифної політики для нарощення залізничних і автомобільних перевезень в напрямку  ЄС. Особливо це критично важливо для зернових, товарів переробки, гірничо-металургійної продукції. За прогнозами, у нас може бути дефіцит складів і можливостей для зберігання мінімум 10-15 млн. тон зерна. Розпочинається збір нового врожаю, а тим часом 23 млн. тон заблоковані  в портах та елеваторах через широкомасштабне вторгнення рф та їх цинічну політику руйнування цивільної, транспортної та ін. інфраструктури. Поки рекордний показник відправки продукції АПК на експорт всіма видами транспорту – 1,7 млн. тон в травні», - наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.

Лідер ділової спільноти запросив до обговорення Укрзалізницю, Мінінфраструктури та релевантні структури Молдови, адже є розрахунки щодо можливостей подвоєння обсягів вітчизняного експорту залізницею.

Директор профільного департаменту УЗ Володимир Рущак повідомив, що спільними зусиллями вдалося запустити 1-ий транзитний поїзд через Молдову без необхідності перечеплення локомотивів, що дещо пришвидшило процес. Така практика буде продовжена. Наразі пункт залізничного пропуску між країнами лише один, але і там існують певні бюрократичні перепони, що полягають в огляді вагонів митниками обох країн. Експерт запропонував домовитися на державному рівні про спрощений догляд. Наприклад, лише українською стороною, враховуючи, що поїзд йде через Молдову транзитом без зупинок (крім технічних).

Також він повідомив про проєкт відновлення колії в напрямі Бесарабка-Березино, що в подальшому сприятиме залізничним перевезенням в південному напрямі.

Загалом за даними Укрзалізниці, за 5 місяців цього року транзит через Молдову зріс аж на 45% і становить майже 826 тис. тон. Зернових тут перевезено в 32 рази більше за обсягом, ніж за аналогічний період 2021 року.

УСПП запропонував молдовській стороні зосередитися на питаннях спрощення митного оформлення, а також продовження практики безупинного руху українських транзитних вантажних поїздів. Також є прохання знизити тарифи на транзит на час війни.

Президент «Укрпорт» Юрій Крук наголосив на тому, що є потенціал співпраці у використанні молдовських елеваторів для зберігання зерна. За нашими даними, вони завантажені на 30-35%, відтак, могли б розмістити в себе кілька млн. тон збіжжя з України.

Також він розповів про руйнування та втрату майна портів в Скадовську, Бердянську, Херсоні, Маріуполі, що опинилися в тимчасовій окупації російських агресорів. Решта портів на підконтрольній території України опрацьовують вантажі, що надійшли ще до 24 лютого. Завантаженість через це дунайських портів зросла вчетверо, проте це все ще недостатні обсяги.

Нагадаємо, морські шляхи для торгівлі заміновані та блоковані рф. Потрібні спільні зусилля ООН, ЄС, України для деблокади і організації «зелених» коридорів, адже йдеться як про підтримку України, так і запобігання світовій продовольчій кризі. Україна годує до 400 млн. людей в світі, постачаючи збіжжя та іншу агропродукцію.

Крім залізниці, партнери обговорили і автоперевезення. Проблемним моментом були кількаденні черги на кордоні Молдови і Румунії, у ситуацію втрутився Кишинів. Наразі, за повідомленнями молдовської сторони, черги потроху зникають.

Представниця Мініфраструктури України Катерина Онищенко відзначила, що наразі і Україна, і Молдова працюють з ЄС щодо ухвалення документу про лібералізацію міжнародних автоперевезень.

Раніше повідомлялося, що мінімум 9 країн єврозони спростили для українців дозвільну систему на вантажоперевезення.

Цю ж інформацію підтвердив і посол Молдови в Україні пан Валеріу Ківерь. Він розповів про певні міждержавні наміри щодо активізації пунктів пропуску вантажних авто, відповідну зустріч із міністром інфраструктури України О.Кубраковим.

На своїй робочій зустрічі із президентом УСПП Анатолієм Кінахом молдовський дипломат також звернувся із проханням посприяти відправленню в Молдову вантажів національного походження, які через війну затрималися в Україні. УСПП звернувся із відповідним запитом до уряду і як результат – перші 4 вагони з повернулися  в Молдову.

Насамкінець очільник Національного конгресу промисловців і підприємців Молдови В.Тарлев ще раз наголосив на готовності сприяти підвищенню обсягів транзиту української продукції. Окрім транспортної логістики, що зараз є пріоритетом №1 в діловій співпраці, варто також зосередитися на торгівлі і кооперації в сфері АПК і фармацевтики, вважає Тарлев.

Впродовж найближчих днів сторони підготують протокол засідання двосторонньої ділової ради Україна-Молдова, де викладуть ці та ін. пропозиції і направлять їх в уряди обох країн для спільного виконання.


до списку новин

Представлено директора виконавчої дирекції ФССУ
Об’єднання організацій роботодавців України (ООРУ) вітає призначення директора виконавчої...

Приєднатися до ООРУ